Vanlige turboskader

Om du mistenker problem relatert til turbo. Her har vi satt opp de mest vanlige tingene:

1

1

Redusert lager med tydelige riper, årsaket av partikler i olje.

2

2

Avslåtte turbovinger, som igjen gir kraftig ubalanse og har forårsaket bøyd turbinaksel. Årsak til skaden er deler som har kommet ifra motor eller eksosmanifold.

3

3

Dårlig og kokset olje, som er ifra olje-tilførsel på turbo. Dette slangerøret er sannsynlig tett av koks, hvor turbo ikke får olje, og som blir helt ødelagt.

4

4

Overopphetet løs aksel, som ikke har fått olje/kjøling. Når aksel ikke blir avkjølt med olje, og friksjon oppstår metallisk mot lager, det gjør at aksel blir varm og myk, bøyer seg og ubalanse oppstår, til den går av.

5

5

Ødelagt inngående vinger på turboens luft kompressor/hjul. Årsak her er låsemutter på aksel som har løsnet (gammel turbo med høyre gjenger) og blitt slått rundt en stund, til ubalanse har oppstått, og bøyd akselen. Årsak er feil fastsetting av låsemutter (Loctite spesial), og eller kraftig stopp av turboens rotasjon (deler som har kommet inn i turbin-delen). Kompressor hjulets kinetiske sentrifugal-kraft kan da vri opp låsemutter.

6

6

Kraftig riper/spor på turbinakselens lager-del, som igjen har blitt redusert. Årsak: Forurenset olje med partikler ifra hardt metall. Noter aksel har ikke har fått varmgang, altså fått tilstrekkelig med olje, men med partikler.

7

7

Lager metall på aksel, uten varmgang. Årsak: ubalanse eller bøyd aksel, gir kraftig trykk og metallisk kontakt mot lager, som smelter fast på aksel, pga. varme-friksjon.

8

8

Kokset olje, som ikke er gjort for høye temperaturer eller turbo-motorer. Følgende blitt ofte tette oljekanaler og turbo havari.

9

9

Igjenkokset banjo oljenippel. Årsak: dårlig oljekvalitet.

10

10

Igjenkokset lagerhus til turbo, som har stoppet alle oljekanaler. Årsak: Dårlig oljekvalitet.

11

11

Kompressorhjul med avslåtte vinger, som har gitt ubalanse og aksel som har gått av. Årsak: Fremmed material som har kommet inn ifra luft-siden, til turbo.

Avslåtte turbovinger, som igjen gir kraftig ubalanse og har forårsaket bøyd turbinaksel. Årsak til skaden er deler som har kommet ifra motor eller eksosmanifold.

12

Blå brent turbinaksel, med smeltet lager metall. Årsak: Turbo har ikke fått olje, som skal holde, kjøle og smøre aksel.